W dzisiejszych czasach możliwości standardowego komputera Atari Falcon 030 nie są niczym niezwykłym, jednak biorąc pod uwagę, że pojawiły w roku 1992 ich możliwości w tamych czasach były na prawdę imponujące.
* Tryby graficzne z kolorem 16-bit. Był to bez wątpienia duży atut tego komputera, niezależność barwna każdego piksela. W wypadku konkurentów takich jak Amiga 1200 czy PC wymagane były dość drogie karty graficzne, aby uzyskać tego typu tryby.
Podczas demonstrowania możliwości komputera na wszelkiego rodzaju wystawach prezentowano slideshow, gdzie barwne zdjęcia płynnie transformowały się bez potrzeby przełączania palet barwnych.
* Przetworniki C/A i A/C. Oprócz bardzo dobrych możliwości graficznych Falcon posiadał jeszcze mocniejsze atuty w temacie dźwięku. Standardowo posiadał przetworniki C/A umożliwiające generowanie dźwięku o rozdzielczości 16-bit i próbkowaniu 50kHz, co w wypadku konkurencji było wręcz rewolują. Amiga oferowała zaledwie 8-bitowy dźwięk, w wypadku zaś komputerów klasy PC dźwięk 16-bit w owym czasie był osiągalny w dość drogich kartach muzycznych, jednak praktycznie górne możliwości próbkowania kończyły się na 44kHz.
Oprócz przetworników C/A Falcon posiadał w standardzie również przetwroniki A/C, które umożliwiały przetwarzanie dźwięku również na poziomie 16-bit przy częstotliwości rzędu 50kHz. Komputer ten oferował w standardzie coś, co w wypadku konkurencji było albo nieosiągalne, albo dostępne za na prawdę duże pieniądze.
* DSP (Digital Signal Procesor) - procesor sygnałowy. W wypadku Atari Falcona był to procesor DSP 56001, który był (w zależności od typu operacji) szybszy od głównego procesora (68030) od 5 do nawet 30 razy. Oto co oferował Falcon dzięki DSP:
- odtwarzanie plików MP2 przy obciążeniu głównego procesora poniżej 1%
- odtwarzanie plików MP3 z pełnym bitratem (44kHz na komputerze z zegarem 16MHz zaledwie)!
- możliwość obróbki dźwięku w czasie rzeczywistym - 50kHz, 16-bit, efekty typu echo, chorus, "rozciąganie taśmy", filtry, equalizerów przy niemalże zerowym obciążeniu głównego procesora
- wspomaganie dekodowania plików .JPG
- wspomaganie odtwarzania filmów/animacji w formacie .MPG
* duża liczba możliwych urządzeń do podłączenia - Atari Falcon posiada dość dużą ilość wszelkiego rodzaju złączy, umożliwiających podłączenie wielu różnych urządzeń:
- Centronics/LPT - złącze drukarki
- złącze RS232/COM - złącze komunikacji terminalowej/modemowej
- 2 gniazda joysticków cyfrowych - złącze umożliwiające podłączenie myszy i joysticków cyfrowych, znanych z komputerów 8-bit.
- 2 gniazda joysticków analogowych, umożliwiających podłączenie joysticków analogowych, czy też padów
- złącze IDE/ATA - umożliwia podłączenie urządzeń IDE (PATA): dyski twarde, napędy CD/DVD, ZIP
- złącze SCSI - złącze SCSI2, urządzenia analogiczne jak w wypadku IDE.
- złącze monitorowe - umożliwia pracę zarówno z monitorem (S)VGA, jak i z monitorem w systemie PAL/TV.
Komentarze