Nazwa Freemon pochodzi od połączenia dwóch słów: FREEzer i MONitor. Jak sugeruje nazwa jest monitor/edytor, w tym wypadku wspomagający rozwiązanie sprzętowe zwane: Cobra Hacker. Jest to urządzenie freezero-podobne dla komputerów
Atari 8-bit.
Zasadniczym założeniem tego programu było szeroko pojęte operowanie w obrębie "zfreezowanej" zawartości pamięci RAM komputera
Atari 8-bit na którym dokonano uruchomienia jakiegoś oprogramowania. Dostępne były takie opcje jak: deassembler, możliwość modyfikacji, edycji i nadpisywania zawartości pamięci, także operowanie na zaznaczonych obszarach pamięci a także możliwość przejrzenia danego obszaru jako danych graficznych, dźwiękowych czy nawet odegranie jako trackerowego modułu muzycznego w jednym z popularnych na
Atari 8-bit programów, takich jak Music ProTracker, Chaos Music Composer, Future Composer czy Sound Tracker.
Oczywiście dodatkowo dostępne były opcje wyszukiwania obszarów pamięci wg fraz a także możliwość zapisu, co czyniło program niezłym narzędziem do wycinania muzyki i grafiki z dem lub gier, a także łamania zabezpieczeń w grach :X
* EDYCJA - w tym oknie można było edytować dane w pamięci zarówno kodami szestnastkowymi jak i jako plain tekst, dodatkowo zaznaczało się początek i koniec obszaru pamięci do dalszej obróbki, a także tutaj była dostępna opcja wyszukiwania ciągów pamięci według zadanej frazy.
* POMOC - ten panel posiadał jedynie znaczenie informacyjne - wymieniona była tutaj lista dostępnych opcji i przypisanych do niego kombinacji klawiszowych.
*DEBUG - w tym panelu dostępny jest deassembler. Umożliwia on deassemblowanie krok po kroku wybranego obszaru pamięci, jako rozkazów procesora 6502. Wprawdzie nie jest to debugger z prawdziwego zdarzenia, jednak nie raz okazał się przydatny w łamaniu kodów, a także podczas wyszukiwaniu błędów w pisanych programach.
* WORK - panel umożliwiający przetwarzanie zadanego obszaru pamięci jako grafika - jeden z 3 najpopularniejszych natywnych trybów graficznych
Atari 8-bit: GR.8, GR.9, GR.15, dodatkowo istnieje możliwość edycji barw. Oprócz grafiki jest możliwość przesłuchania danych jako próbek dźwięku w kilku standardowych częstotliwościach dla
Atari 8-bit. Dodatkowo można dokonać próby odegrania danych z pamięci jako muzyki trackerowej w jednym z kilku popularnych na
Atari 8-bit programów: Music ProTracker, Chaos Music Composer, Future Composer, Sound Tracker. Podczas odsłuchiwania muzyki pojawia się mini equalizer, a odgrywacz wspiera rozszerzenie STEREO (drugi układ dźwiękowy POKEY).
* FILE - panel operacji dyskowych - tutaj możemy zapisać zaznaczony obszar pamięci np. na dyskietce, dodatkowo wybierając, czy ma być to zapis w trybie RAW, czy też z nagłówkiem typowym dla plików binarnych, wspieranych przez DOS. Dodatkowo istnieje możliwość wyświetlenia DIRECTORY na jednym z logicznych napędów dyskowych od D1 do D9.
Program na dzień dzisiejszy nie jest wspierany i nie zapowiada się zmiana w tej kwestii. Rozszerzenie, z którym program współpracuje nie jest już tak popularne wśród posiadaczy komputerów
Atari 8-bit, stąd nie przewiduję na dzień dzisiejszy rozwoju tego oprogramowania.
Pomimo braku rozwoju można pobrać ostatnia oficjalną wersję programu:
Download