« wszystkie artykuły i działy

« dział "Atari 16-32bit"

Atari 16-32bit » Parametry graficzne Falcona.

Możliwości graficzne Atari Falcona opierają się palecie 262144 barw (czyli po 6 bitów na każdą składową RGB), co jest rewolucją w stosunku do komputerów takich jak Atari STFM z paletą 512 barw (czyli po 3 bity na składową), czy też Atari STE i TT z paletą 4096 barw (po 4 bity na składową). Dodatkowo komputery Atari STFM i STE oferowały maksymalnie 16 barw jednocześnie na ekranie. Trochę lepiej wypadało tutaj Atari TT, które w trybie 320*480 oferowało paletę barw 256 kolorów jednocześnie. Poza tym zarówno w wypadku Atari ST(FM i E), jak i TT ilość kolorów dostępnych na raz na ekranie wiązała się z konkretną rozdzielczością - tryby z większą ilością kolorów były dostępne z reguły w niższych rozdzielczościach. Falcon zerwał z tym ograniczeniem, bowiem oferując dość szerokie spektrum różnych rozdzielczości pozwalał bardzo elastycznie dobierać dostępną jednocześnie paletę barw.

Atari Falcon posiada dość elastyczny zakres palety, bowiem poza niewielkimi wyjątkami potrafi praktycznie przy każdej dostępnej rozdzielczości uzyskać obraz z ilością barw: 2,4,16 i 256 z palety 262144, oraz 65536 barw, gdzie definiuje się niezależnie każdy kolor za pomocą składowych. Na Falconie ten tryb nazywa się True Color, mimo, że bardziej natywnym byłoby nazewnictwo Hi-Color, w opozycji do 24-bitowego True Coloru.

Dużym ograniczeniem Atari ST i TT był fakt, że określone rozdzielczości były przypisane do określonych typów monitorów. W wypadku Atari Falcona ten problem nie istnieje - można go podłączyć do monitora zwanego RGB - jest to po prostu monitor w systemie PAL/NTSC lub telewizor. Dodatkowo możliwa jest współpraca Falcona z monitorem VGA.

Wadą Atari Falcona jest to, że tryby graficzne na monitorze RGB jak i na monitorze VGA nie są do końca ze sobą zgodne. Oczywiście z punktu widzenia systemu, nie stanowi to problemu, jednak przy oprogramowaniu, które nie korzysta z systemowych okienek mają miejsce pewne rozbieżności.


* Systemowe tryby RGB

320*200, 320*400 - paleta 4, 16, 256, 65536 barw
640*200, 640*400 - paleta 2, 4, 16, 256, 65536 barw

* Systemowe tryby VGA

320*240, 320*480 - paleta 2, 4, 16, 256, 655536 barw
640*240, 640*480 - paleta 2, 4, 16, 256 barw

Oprócz tego systemowo dostępne są tzw. Tryby kompatybilności, które umożliwiają ustawienie trzech standardowych trybów Atari ST: 320*200 16 kolorów (ST LOW), 640*200 4 kolory (ST MEDIUM), 640*400 2 kolory (ST HIGH). Te tryby w wypadku Falcona są dostępne na obu typach monitorów, w przeciwieństwie do Atari ST, gdzie do trybu ST HIGH potrzebny jest specjalny monitor.

Atari Falcon posiada dość elastyczny procesor graficzny, który pozwala na ustawienie praktycznie dowolnej rozdzielczości z nawet rzędu 1280*960 - ograniczeniem są jedynie parametry monitora (na monitorach RGB nie uzyska się wyższych rozdzielczości niż 768*512) i przepustowość szyny Falcona, które powodują, że uzyskanie w trybach VGA palety barw 65536 kolorów jest możliwe jedynie przy rozdzielczościach poziomych poniżej 384 pikseli.
Stosując proste systemy typu boost możliwe jest uzyskanie trybu 768*512 przy 65536 kolorach na monitorach VGA, natomiast standardowy Falcon umożliwia uzyskanie takiego obrazu jedynie na monitorze RGB.

Komentarze

  • ~Bob 2010-02-23 15:55:29
    tobi, to prawda ze A1200 w trybie HAM8 potrafi wyswietlic 262.144 kolorów z palety 16.777.216 kolorów. Ale HAM8 potrzebuje az 3 pikseli zeby zmienic kolor (piksel na skladowa). wiec wiekszosc pikseli to poprostu smuzenie
  • ~tobi 2009-04-13 22:27:48
    no sorry ale goła amiga 1200 potrafi maksymalnie wyświetlić 262.144 kolorów z palety 16.777.216 kolorów
  • ~atarowiec 2009-02-05 22:42:52
    w sumie lepiej bo goła amiga wyświetli jakieś 8 kolorowy Workbench, a dopalona to też jakieś 64 maks, a i to jest za dużo dla najlepszej Apollo 040/40Mhz. W amidze aby mieć jakieś sensowne tryby trzeba mieć kartę graficzną.
  • ~amigowiec 2009-01-13 22:20:57
    bez przesady, podobny poziom
  • ~madey 2009-01-07 21:09:36
    w sumie to i tak lepiej od amigi