« wszystkie artykuły i działy

« dział "Atari 16-32bit"

Atari 16-32bit » Niedoróbki Atari Falcona.

Atari Falcon, mimo wielu zachwytów, posiada również "tzw. zwałki". I nie są to zwałki tego typu, że "czemu nie 060 zamiast 030", bo wiadomo, że tutaj decydowała obowiązująca technologia i ceny, ale chodzi o ewidentne niedopracowania/błędy.
Oto ich czarna lista:

1. Ograniczenie możliwości procesora. Procesor Motorola 68030 posiada 32-bitową szynę danych i 32-bitową szynę adresową, umożliwiającą obsługę pamięci do 4GB. Niestety, w Falconie dokonano niemalże kastracji tego procesora. Procesor komunikuje się z innymi urządzeniami za pomocą multipleksowanej 16-bitowej magistrali. Wprawdzie nie ogranicza to aż tak mocno przepustowości szyny, gdyż pojedyncze rozkazy procesora zajmują conajmniej 2 takty zegara, a większości przypadków sporo więcej, (np. mnożenie zajmuje 28 cykli zegara, a dzielenie potrafi nawet 56), to jednak ogranicza to transmisje z pamięcią wewnętrzną w wypadku zastosowania np. karty turbo z szybszym procesorem. Dodatkowo ograniczenie przestrzeni adresowej do 16MB (wykorzystanie tylko 24-bitów z 32-bitowej magistrali adresowej) powoduje, że rozszerzenie pamięci o tzw. szybką pamięć RAM (TT-RAM, FAST-RAM) jest możliwe praktycznie tylko przy użyciu karty turbo z zewnętrznym procesorem.

2. Niezgodność trybów RGB i VGA. Falcon wprawdzie daje możliwość pracy zarówno z monitorem VGA jak i z RGB (TV/Monitor PAL), to jednak nie są to zgodne tryby. Np. w trybie RGB Falcon daje możliwość pracy w trybie 768*480 przy 16-bitowym kolorze, natomiast w trybach VGA nie jst możliwe (na standardowym Falconie) użycie rozdzielczości wyższej niż 384 piksele w linii przy paleci 16-bit (ograniczenie szyny). Dodatkowo tryby systemowe w trybie VGA mają inne rozdzielczości niż w trybie RGB. Zdecydowanie niedopracowane rozwiązania.

3. Pojedyńczy port IDE pozwala na podłączenie jedynie dwóch urządzeń tego typu. Czyli jeżeli mamy napęd CD i dysk twardy, to nie możemy użyć jednocześnie dodatkowego dysku twardego - no chyba, że skorzystamy ze złącza SCSI, które Falcon także posiada, jednak nie jest to zbyt praktyczna alternatywa.

4. Niestandardowe wyjścia VIDEO. Falcon posiada złącze Canon 19 - niezbyt popularny standard jeżeli chodzi o dostępność. Na złączu tym są wyprowadzone zarówno sygnały typu: Composite Video, jak i pełne sygnały dla standardu VGA. Niestety wymagane są przejściówki na VGA lub Compositive, a poza tym wykluczają one istnienie obu standardów jednocześnie, dlaczego trzeba "bawić się w druciarnię", aby skorzystać z obu standardów na raz.

5. Ograniczona szybkość komunikacji z DSP - mimo, że DSP jest od 5 do 25 razy szybsze od głównego procesora (030), to jednak z racji ograniczonej szybkości komunikacji z DSP (port szeregowy lub kanały DMA) nie wykorzystuje się jego możliwości tak, jakby można było tego dokonać, gdyby np. obszar pamięci DSP był liniowo dostępny dla głównego procesora.

6. Niedopracowania konstrukcyjne. Takim niedopracowaniem jest "niestabilność" linii zegara systemowego. W standardowym Falconie nie musi to zakłócać pracy, jednak potrafi to zakłócać pracę karty turbo i wpływać na jej niestabilną pracę. Wprawdzie wyeliminowanie tego problemu nie wymaga dużego zachodu - wystarczy dolutować mały opornik na płycie Falcona i usunąć jedną zworę (tzw. clock patch), jednak pamiętajmy, że to płyta wielowarstwowa z drobnymi ścieżkami i nawet osoba umiejąca posługiwać się lutownicą może mieć z tym problemy.

Komentarze

  • ~Ardgalen 2011-05-14 21:27:39
    Mam pytanie czy 16 bitowa grafika mogła być wyswietlana z poza desktopu w rozdzielczości 640*480, bo z czego pamiętam była taki program o nazwie Apex multimedia który był jedynym na falkona programem operującym w pełnej palecie 24 bitowej wspartej przez DSP
  • ~jury 2010-07-13 07:53:41
    a czy nie było jeszcze braku wykorzystania trybu burst w Falconie ? Nie wiem nie za bardzo się na tym wyznaję ale na ostatniej Grzybsoniadzie Drac030 tłumaczył mi niedoróbki tych bobków ( Tramiel"i :) ) w Falconie i coś wspominał że ucięli to ( zapewne tnąc koszty produkcji o całego 1$ ), a ten tryb procesora podobno dawał KOPAAAAAA! :)
  • ~jury 2010-07-12 22:55:35
    a czy nie było jeszcze braku wykorzystania trybu burst w Falconie ? Nie wiem nie za bardzo się na tym wyznaję ale na ostatniej Grzybsoniadzie Drac030 tłumaczył mi niedoróbki tych bobków ( Tramiel"i :) ) w Falconie i coś wspominał że ucięli to ( zapewne tnąc koszty produkcji o całego 1$ ), a ten tryb procesora podobno dawał KOPAAAAAA! :)
  • ~Bob 2010-02-20 17:20:33
    Amiga1200 pomimo 32bit szyny ma mniej wydajnieszy RAM niz Falcon z szyna 16Bit. tacy to "fachowcy" budowali A1200 :) na atari-forum.com jest ciekawy watek na ten temat, dostepne sa rowniez wyniki benchmarkow.
  • ~sqward 2009-07-06 20:02:17
    Co do punktu 5 to się nie zgadzam. Niby jak to sobie wyobrażasz zważywszy, że architektura obu procesorów jest zupełnie inna ? Dsp ma 24 bitową szynę danych i 16 bitową szykę adresową. Pozatym potrzebuje sramu bez waitstates żeby sensownie działać. Jakby tam wpuścić 030 to cała moc dsp w dupe... Nie wspominając, że zżenienie tych magistral wymagało by osobnego chipsetu. Kolejna nieścisłość, to to, że komunikacja tylko przez port szeregowy/dma... Z dsp można najszybciej wymieniać dane przez HOST PORT, który daje w miarę dobre osiągi jak na 030.
  • ~miki 2009-06-06 16:44:12
    do ami 1200 tez można było podlączyc tylko dwa urzadzenia naraz takie jak twardy czy cd
  • ~atarowiec 2009-02-05 23:10:13
    Atari miało taką politykę właśnie, nie żaden zły marketing jak to starją się niktórzy wskazać. Chociaż słusznie twierdzi się że Trzmiel miał przemożny wpływ chociaż sam był ignorantem jeżlei chodzi o komputery. Widać to po konstrukcji, nawet kabelki od kl
  • macgyver 2009-01-21 16:30:34
    mimo wszystko, Falcon to fajna maszyna ;)
  • ~madey 2009-01-07 21:12:05
    najwieksze niedociagniecie to mala popularnosc, a szkoda, bo fajny komp
  • ~amigowiec 2009-01-06 19:18:15
    Ta szyna 16-bit, to faktycznie zwałka. Amiga 1200 miała 32-bit, za to taktowana na poziomie Chip Ram na poziomie 7,1 MHz.